Skip to main content

Hudud: Bukan Isu Politik!



Assalamualaikum kepada semua rakan yang masih lagi aktif berblog ataupun yang tidak aktif, semoga kalian semua berada dalam keadaan sihat sejahtera hendaknya.

Entri kali akan menampilkan pandangan peribadi penulis dalam membicarakan Hukuman Hudud yang menjadi isu yang terhangat ketika ini.

Hasrat Kerajaan Negeri Kelantan untuk membawa Rang Undang – Undang Persendirian ke Parlimen bagi membolehkan Kerajaan Negeri Kelantan melaksanakan Kanun Jenayah Syariah II Kelantan tahun 1993 atau Hukuman Hudud di negeri tersebut mendapat pelbagai reaksi daripada ahli politik, NGO dan masyarakat. Ada yang bersetuju dan ada juga yang tidak bersetuju dengan perkara ini.

Kerajaan Kelantan dengan ini akan menyiapkan satu rang undang-undang persendirian (private bill) yang akan dibawa ke mana-mana sidang Parlimen yang terdekat oleh salah seorang Ahli Parlimen Bukan Kerajaan bagi mendapat kebenaran untuk Kelantan melaksanakan undang-undang tersebut seperti yang diperuntukkan oleh Perkara 76 (A) Perlembagaan Persekutuan. Ini kerana sebahagian besar dari kesalahan jenayah hudud dan qisas seperti mencuri, merompak, merogol, mencedera dan membunuh terletak dalam bidang kuasa Kerajaan Persekutuan sebagaimana yang diperuntukkan dalam Kanun Keseksaan (Penal Code), begitu juga agensi-agensi pelaksana seperti polis dan penjara.

Satu rang undang-undang persendirian (private bill) juga akan dibawa bagi meminda Akta Mahkamah Shariah (Bidangkuasa) 1965 untuk memberi bidang kuasa yang lebih luas kepada Mahkamah Shariah Negeri Kelantan bagi membolehkannya menghukum sebagaimana peruntukan dalam Enakmen Hudud.

[Petikan Kenyataan Media MB Kelantan]

Suka diingatkan bahawa ini adalah salah satu AMANAH yang perlu dijalankan oleh PEMIMPIN MUSLIM bila mendapat kuasa pemerintahan tanpa mengira apa nama parti sekalipun. Asalkan pemimpin itu seorang Muslim Mukmin, maka menjadi tanggungjawabnya untuk dengan sedaya upaya melaksanakan salah satu daripada perintah Allah s.w.t itu. Sebab itu, dalam hal ini, tidak ada Hudud PAS atau Hudud UMNO. Cuma masyarakat yang "mengelaskannya".

"Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu qishaash berkenaan dengan orang-orang yang dibunuh; orang merdeka dengan orang merdeka, hamba dengan hamba, dan wanita dengan wanita. Maka barangsiapa yang mendapat suatu pema'afan dari saudaranya, hendaklah (yang mema'afkan) mengikuti dengan cara yang baik, dan hendaklah (yang diberi ma'af) membayar (diat) kepada yang memberi ma'af dengan cara yang baik (pula). Yang demikian itu adalah suatu keringanan dari Tuhan kamu dan suatu rahmat. Barangsiapa yang melampaui batas sesudah itu, maka baginya siksa yang sangat pedih", Al Baqarah, 178

Hukuman ini adalah dari Allah s.w.t, Tuhan yang mencipta sekalian alam. semua orang Islam, tak kira fahaman apa sekalipun WAJIB menyokong dan mendukung perkara ini sehingga ia boleh dilaksanakan.

Ada yang berkata “DAP tak setuju” dengan pelaksanaan hukuman ini. Itu tidak menjadi masalah kerana mereka adalah BUKAN ISLAM. Tak kisahlah sama ada mereka menerima atau tidak. Yang penting sekarang, Melayu Islam yang wajib menerimanya. Sebab itulah, penerangan dan penjelasan secara terperinci tentang keindahan hukuman ini perlu dilaksanakan kepada semua rakyat sama ada ISLAM dan BUKAN ISLAM.

Dan alangkah indahnya andai penjelasan itu boleh dibuat dalam STESEN TELEVISYEN dan RADIO, yang mempunyai jutaan penonton dan pendengar.

Marilah sama – sama kita menyokong pelaksanaan hukuman ini agar tidak ditanya oleh Allah s.w.t nanti. Buangkan seketika ideologi politik masing – masing demi melihat tertegaknya Undang – Undang Allah di Kelantan dan Malaysia suatu masa nanti.

 

Comments

Popular posts from this blog

Secebis Pengalaman, Secoret Kenangan

Semalam, 3 Disember 2014, genaplah sebulan saya bekerja di Flextronics (P5, Perai, Pulau Pinang). Ini catatan pertama dan terakhir saya untuk entri kerja kilang ini. Sebab apa.......baca sampai habis entri kali ini.

Alhamdulillah, niat untuk mencari pengalaman bekerja sebagai "mat kilang" sudah tercapai dan terlaksana. Sejarahnya bermula kalau tak silap pada 27 Oktober 2014 di Dewan Majlis Daerah Machang, Kelantan. Temuduga terbuka telah diadakan disana dan saya telah mengunjunginya dan dipendekkan cerita, berjaya dalam "temuduga" sebagai Operator Pengeluaran di kilang Flextronics, Penang (tak da lah temuduga sangat, isi borang dan jawab soalan matematik sikit, dah dapat). Orang kata rezeki lah sebab memang kilang ni nak pakai ramai Operator. Beberapa ratus orang jugak lah nak pakai.

Sebab utama saya tertarik nak bekerja disini selain ingin mencari pengalaman kerja sebagai pekerja kilang adalah disebabkan oleh ada hostel yang disediakan oleh kilang (Flat di Taman Sun…

Cabaran Pekerja Baru BDE Allianz Malaysia

Semalam, genap 4 hari saya mencuba nasib bekerja sebagai seorang Business Development Executive (BDE) di syarikat Allianz Malaysia Kota Bharu. Jawatan yang memang berbeza dengan apa yang saya harapkan dan bukan dalam bidang pengajian. Walau apa pun, saya nak cuba kerja dalam bidang ini dahulu. Cari pengalaman dalam bidang yang lain...
Masa tengok iklan di laman web masa dulu, memang menarik tawaran dia. 
Iklan dia kat bawah ni....
Kerja Kosong Clerk Admin/Executive - 28 Feb 2015 Jawatan Kosong Clerk Admin/Executive
Peluang bekerja di Syarikat Kewangan Terkukuh di Malaysia
Syarat-syarat bagi permohonan jawatan Clerk Admin/Consultant
-Kelayakan Spm,Diploma,Degree -Minimum Umur 21-30 tahun -Mempunyai kenderaan sendiri -Tiada Pengalaman/ Berpengalaman dialukan -Training disediakan -Berpewatakan Menarik
Berminat sms nama, umur,lokasi & jenis kenderaan ke 0183198023 contoh: zaara, 25 tahun, kuala lumpur, kereta hantar ke 0183198023
2 Mac 2015 yang lalu, saya dipanggil untuk sesi temuduga di Pejabat A…

Temuduga JPK: Suatu Catatan..

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera buat semua yang masih mengikuti saya di Blog SERAIKAYU123 ini. Semoga kalian berada dalam keadaan sihat sejahtera hendaknya.
Hari ini, entri yang ingin dicoretkan di sini adalah berkenaan dengan Interview Sekretariat JPK Jasmine Tahun 2011.
Teringat dengan sesi Interview Sekretariat yang saya pernah jalankan bersama – sama dengan Majlis Tertinggi JPK Jasmine pada sekitar tahun 2011 yang lalu untuk memilih beberapa kekosongan bagi jawatan Sekretariat, iaitu pembantu kepada EXCO JPK. antara jawatan yang kosong bagi sekretariat pada masa itu seingat saya adalah seperti Sekretariat Akademik, Kepimpinan, Disiplin &  Keselamatan, Aduan & Kebajikan, Kreativiti & Inovasi, Publisiti & Multimedia, Perhubungan Dalaman, Perhubungan Luar & Antarabangsa, Agama & Kerohanian, Kesenian & Kebudayaan , Sukan & Rekreasi dan Keusahawanan.
Pengalaman sebagai Panel Penemu duga dalam sesi temu duga yang diadakan memang kalau diingat boleh me…