Friday, 28 February 2014

Kita boleh...


Dalam update entri yang terbaru ini, saya ingin kongsikan kata - kata daripada Ybhg Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man baru - baru ini dalam sebuah program Maulidur Rasul: Andai Rasulullah Masih Ada anjuran Urusetia Penerangan Kerajaan Kelantan bertempat di Dewan Utama Majlis Daerah Pasir Puteh, Kelantan pada 14 Februari 2014 yang lalu.

Antara kata - kata beliau adalah:

Kita boleh beli makanan yang enak dan lazat,
Tetapi kita tidak akan sesekali boleh beli selera makan.

Kita boleh beli tilam yang empuk untuk tidur lena,
Tetapi kita tidak boleh beli lenanya tidur.

Kita boleh beli rumah yang besar dan indah,
Tetapi kita tidak boleh beli nikmat kebahagiaan dalam rumah itu.


Kalau diamati dan direnung dengan mendalam ucapan yang saya tuliskan diatas, memang banyak makna tersurat dan tersirat yang boleh kita jadikan sebagai muhasabah kepada diri kita sendiri. 

Kalau kita ditakdirkan seorang yang berharta, memang inginkan makanan yang sedap - sedap dan mahal - mahal. Kita mampu untuk membayar dan mendapatkan makanan tersebut. Tapi tak semua orang kaya yang macam itu. Ada juga yang biasa - biasa saja, macam orang kebanyakan.

Tetapi selera makan hanya ada bila kita diberikan kesihatan oleh Allah sahaja. Bila nikmat tersebut ditarik balik, makanan yang sedap tadi pun akan rasa tak sedap. Hanya air sejuk yang menjadi pilihan.

Sama juga dengan tempat tidur yang empuk. Ada orang tidak memerlukan tempat pun boleh tidur. Atas kerusi, atas tikar mengkuang dan sebagainya tidak kisah kerana masih lena. 

Tapi cuba fikir sejenak jika Allah menarik nikmat lena tidur? Kita pasti akan gelisah, kesihatan akan terganggu dan sebagainya. 

Kalau ditanya, siapa yang tidak mahu rumah yang besar dan selesa? Tentu tak ada yang menjawab tidak mahu memilikinya. Tetapi berapa ramai pemilik rumah besar yang sengsara berbanding mereka yang rumahnya ala kadar sahaja.

Kesimpulannya

Tak salah nak makan makanan yang mewah dan sedap,
Tak salah nak tidur selesa atas katil dan tilam yang empuk,
Tak salah nak berumah besar,

Asalkan ianya HALAL dan diperoleh dengan cara yang halal.

Ingatlah segala yang kita miliki adalah MILIK MUTLAK ALLAH S.W.T. Suatu masa nanti kita akan kembali kepadanya..



Kredit: Ybhg Dato' Tuan Ibrahim bin Tuan Man

Wednesday, 26 February 2014

Golongan Manusia di PADANG MAHSYAR



Hadis Rasulullah s.a.w riwayat Muaz bin Jabal menjelaskan:

………. Apabila berlakunya hari kiamat/ hari penyesalan / hari kerugian, maka umatku dibangkitkan dari kubur dan dihalau menjadi 12 golongan

GOLONGAN PERTAMA

Dibangkitkan dengan tiada kaki dan tangan. Mereka terdiri daripada orang yang menyakiti jiran dan mati sebelum bertaubat

GOLONGAN KEDUA

Dibangkitkan dengan berupa binatang atau babi. Mereka orang yang meremehkan perintah solat

GOLONGAN KETIGA

Dibangkitkan dengan perut yang besar, berisi ular dan kala. Mereka ini ialah orang yang tidak mahu mengeluarkan zakat


 GOLONGAN KEEMPAT

Dibangkitkan dengan darah yang mengalir di mulut, peut terburai. Mereka ialah orang –orang yang berdusta dan menipu dalam perniagaan dan mati sebelum bertaubat

 GOLONGAN KELIMA

Dibangkitkan dengan bau busuk. Mereka ialah orang yang merahsiakan maksiat dan kejahatan yang dilakukan di dunia

 GOLONGAN KEENAM

Dibangkitkan dengan leher yang terputus putus. Mereka iaalh saksi palsu dan pendusta dan amti sebelum bertaubat

 GOLONGAN KETUJUH

Dibangkitkan dengan tiada lidah, mulut mengalir darah dan nanah. Mereka ini melarang orang lain mengatakan kebenaran

 GOLONGAN KELAPAN

Dibangkitkan secara terbalik (kaki keatas, kepala keatas) dan farajnya keluar nanah yang panas.  Mereka ialah orang yang melakukan zina

 GOLONGAN KESEMBILAN

Dibangkitkan dengan wajah hitam pekat, mata terjojol keluar, perut berisi api. Mereka ini ialah orang yang memakan harta anak yatim

 GOLONGAN KESEPULUH

Dibangkitkan dengan kulit berbelang – belang dan berguris.  Mereka ialah orang yang menyakiti ibu bapa

 GOLONGAN KESEBELAS

Dibangkitkan dengan buruk rupa, gigi besar, bibir keluar, lidah terjelir, perut buncit keparas paha. Mereka ini peminum arak

 GOLONGAN KEDUA BELAS

Dibangkitkan dengan muka berseri – seri, meniti as sirat seperti kilat. Mereka ialah orang yang mendirikan soalt, beramal soleh, menjauhi maksiat, mati di dalam keadaan bertaubat. Balasan mereka ialah syurga yang indah dan berkekalan.

Semoga kita berada dalam kelompok yang beroleh syurga Allah swt nanti. 

Insyallah....

Salah silap minta teguran

Monday, 24 February 2014

Warna Warni: Makna Tersirat...



         1.         Biru muda: pengasih dan penyayang

         2.         Biru tua: rajin dan penuh dedikasi

         3.         Hijau: tenang dan tidak banyak kerenah

         4.         Kuning: ceria dan bersangka baik

         5.         Oren: bersemangat dan komited

         6.         Merah: berani dan emosional

         7.         Ungu: kejayaan dan  sikap positif

         8.         Hitam: rasmi, serius atau hiba

         9.         Coklat: matang dan bertanggungjawab

       10.       Putih: bersih dan amanah

Senarai Rujukan


Mokhtar Mohd Tohar. (2005) . Panduan protokol dan etiket sosial.  Sintok: Penerbit Universiti Utara Malaysia. penerbit@uum.edu.my


Chek Mat. (2006) . Kursus pembinaan pasukan. Kuala Lumpur: Utusan Publications &   Distributors.

Monday, 17 February 2014

20 Jenis Orang Yang Membuang Masa


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera buat semua yang masih mengikuti tulisan saya dalam blog ini. Semoga kita semua berada dalam keadaan sihat sejahtera hendaknya.

Dalam entri kali ini, saya ingin kongsikan beberapa perkara tentang siapakah 20 Jenis Orang Yang Membuang  Masa. Semoga kita tidak termasuk dalam jenis orang yang suka membuang masa...

  1.  Tidak mempunyai matlamat dalam setiap kerja yang dilakukan
  2. Tidak merancang kerja yang hendak dibuat
  3. Tidak melaksanakan rancangan  yang telah dirancangkan
  4. Menangguh-nangguhkan kerja di saat akhir
  5. Menunggu hingga ke saat akhir
  6. Kerja ringan dibuat beramai-ramai 
  7. Menunggu orang yang tidak penting 
  8. Mengikut kawan tanpa tujuan sendiri 
  9. Buat terlalu banyak kerja dalam satu masa 
  10. Bekerja apabila disuruh sahaja 
  11. Tidak pandai menyimpan barang sendiri 
  12. Tidak menggunakan alat yang memudahkan kerja 
  13. Malu bertanya           
  14. Belajar ditempat yang  tidak sesuai 
  15. Belajar pada masa yang tidak sesuai 
  16. Membebel 
  17. Membuat kesilapan yang sama 
  18. Tengok TV atau chat dekat facebook terlalu lama 
  19. Mengelamun
  20. Bersembang kosong.
Sekiranya ada kesilapan dan kesalahan dalam tulisan ini, mohon diberikan teguran dan kiranya ada yang ingin ditambahkan maklumat, saya amat alu - alukan kalian berbuat demikian.

Sharing is Caring,
Caring is Loving.

 

Saturday, 15 February 2014

Update Keputusan Peperiksaan


Tanggal 14 Februari 2014 menyaksikan pelajar UiTM menerima keputusan peperiksaan dan keputusan Latihan Amali masing - masing. Memang banyak update dalam Facebook masing - masing tentang keputusan yang diperoleh samada gembira atau berduka


Bila tengok sahabat update status kat FB, nak juga update...

Setelah lebih 3 tahun kita belajar bersama - sama di UiTM Kampus Puncak Perdana, menempuh segala dugaan dan cabaran dalam menghabiskan pengajian disana. Tentunya banyak kenangan manis dan pahit yang tersimpan dalam memori masing - masing yang akan diingat sampai bila.

Tentunya bila diingat kembali kenangan itu, akan terbit rasa kesyahduan bila mengenangkan kenangan yang telah menjadi sejarah bagi kita semua. Hanya gambar sahabat dan taulan semasa kita bersama menimba ilmu dahulu menjadi pengubat rindu dihati.

Alhamdulillah, Sekalung tahniah saya ucapkan kepada semua rakan yang mengenali diri ini khusus kepada semua Pelajar UiTM Kampus Puncak Perdana atas keputusan peperiksaan yang telah diterima. Sama - sama kita terima ketentuan Ilahi dengan hati yang terbuka. Buat sahabat yang tidak mencapai tahap yang dikehendaki, ingatlah pasti ada hikmah disebalik keputusan itu. Teruskan berusaha, berdoa dan bertawa kepada NYA. Moga berjaya suatu hari nanti.

Tak lupa kepada semua pensyarah yang membantu dalam Latihan Amali tempoh hari seperti Pn Nordiana Nordin, En Mohd Zairol bin Masron dan En Wan Abdul Malek bin Wan Abdullah. Tak lupa buat semua pensyarah di UiTM Puncak Perdana dan Staff sokongan.

Sokongan IbuBapa ku dalam menghabiskan pengajian ini amat dihargai dan semoga Allah s.w.t yang akan membalas semuanya.

Mohon maaf juga kepada rakan - rakan yang pernah bekerja bersama saya selama ini sama ada dalam bidang akademik atau dalam persatuan. Mohon maaf jika ada sebarang perkatan, tingkah laku atau apa sahaja yang mengguris hati dan perasaan sahabat sekalian. 

Khusus penghargaan buat sahabat IM222 yang bersama - sama saya dikala suka dan duka. Kenangan yang kita bina akan kekal abadi selamanya.

Jarum yang patah jangan disimpan di dalam peti....
Silap dan salah jangan disimpan didalam hati...

Berakhirnya perjalanan ini, bukan bermakna persahabatan kita berakhir disini. Eratkan perhubungan yang kita bina selama ini agar berkekalan hingga akhir hayat...

Monday, 10 February 2014

10 Kelebihan Menghubungkan Ukhuwwah


Alhamdulillah. Jutaan kesyukuran dilimpahkan kepada Allah s.w.t yang telah memberi penulis kesihatan untuk terus berkongsi sedikit pengetahuan dengan pembaca sekalian. 

Hari ini kita akan membicarakan tentang keutamaan menghubungkan ukhuwwah sesama manusia. Semoga mendapat manfaat daripadanya……

1. Mendapatkan keredaan Allah kerana Allah amat suka kepada orang yang menghubungkan Ukhuwah begitu juga penduduk di langit.

2. Menggembirakan para Malaikat di langit kerana mereka amat suka kepada orang yang menghubungkan Ukhuwah.

3. Dapat menambahkan pahala amalnya setelah ia meninggal kelak.

4. Dapat menambah dan menimbulkan rasa kasih sayang dalam pergaulan seharian.

5. Dapat menambah dan menimbulkan keberkatan kepada rezeki.

6. Allah dapat melanjutkan usianya.

7. Menjadikan iblis dan syaitan bertambah gelisah dan sakit hati.

8. Akan disegani dan dihormati oleh masyarakat yang berada di sekelilingnya.

9. Dapat menggembirakan jenazah yang berada di alam barzakh.

10. Dapat mencetuskan kegembiraan pada kedua belah pihak, tiada amalan yang lebih baik melainkan menggembirakan hati orang-orang yang beriman.

Semoga bermanfaat buat semua.

Salah silap mohon teguran.

Friday, 7 February 2014

Top 10 Interview Tips


Antara beberapa tips yang dikongsikan di Laman Yahoo yang boleh diguna untuk menghadapi temuduga.

1. Arrive on Time or better still 15 minutes earlier. Make sure you know how to get there. If you have time, take a trial run to the office and familiarize yourself with the route.

2. Research the Company and its business. At least read the website to know the background of the company.

3. Review your CV before the interview and be ready to talk about any aspect of your career, your degree or your hobbies and interests. In particular make sure you can talk through aspects of your experience which will be of benefits to your new employer.

4. Dress smartly and act positively, if in any doubt of the correct dress code always adopt formal business attire. Handshakes are important too, a firm but not crushing handshake is required.

5. Listen carefully to the questions and answer questions directly. Do not feel you have to speak when there is a pause in the conversation, let the interviewer fill the gap.

6. Remember the interview is a two way process, work out what you want to know about the role and be confident in asking questions.

7. If you do not know an answer, say no.

8. If you are interested in the job tell the interviewer.

9. Be yourself, when you get the job you might disappoint if you cannot live up to the “tiger” you presented at interview.

10. Attempt to “close” the interview. At the end of an interview to try to find out how the interviewer thought it went and whether they have any reservations regarding your application as this is the best time to counter them.

Sumber: Yahoo

Wednesday, 5 February 2014

Perkahwinan: Pasir Puteh, KELANTAN vs FELDA Lui Timur, Negeri Sembilan



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera buat semua yang masih mengikuti perkembangan saya melalui tulisan ini. Semoga anda semua berada dalam keadaan sihat sejahtera hendaknya.

Hari ni nak update berkenaan dengan Majlis Perkahwinan Sepupu saya yang telah berlangsung pada 1 Februari 2014 yang lalu bertempat di FELDA Lui Timur, Jempol, Negeri Sembilan.  

Alhamdulillah majlis telah berjalan dengan lancarnya....

Kami ke sana dengan 4 buah kereta sanak saudara sahaja. Ada juga kenalan sepupu saya yang turut sama berkonvoi ke majlis tersebut.

Memang meriah dengan sepupu - sepupu yang ramai datang. Itu pun tak semua yang datang masa majlis tu sebab ada kekangan yang tidak dapat dielakkan. Memang seronok sangat walaupun terpaksa menempuhi perjalanan yang amat jauh untuk ke sana.

Apa pun, pengalaman menyaksikan secara live Majlis Akad Nikah memang akan terpahat dalam memori diri ini. Insyallah suatu hari nanti, ia akan menjadi realiti....

"Perkahwinan memang seronok, tetapi yang tak seronok adalah amanah dan tanggungjawab yang perlu dipikul nanti"

Semoga mereka berbahagia hingga akhir hayat bersama - sama.

Monday, 3 February 2014

30 Orang Pertama dalam Islam


30 Orang Pertama dalam Islam


Assalamualaikum dan selamat sejahtera buat semua. Hari ini dikongsikan siapakan 30 Orang Pertama dalam Islam. Semoga bermanfaat buat semua :)

1. Orang yang pertama menulis Bismillah : Nabi Sulaiman AS. 


2. Orang yang pertama minum air zamzam : Nabi Ismail AS.

3. Orang yang pertama berkhatan : Nabi Ibrahim AS.

4. Orang yang pertama diberikan pakaian pada hari qiamat : Nabi Ibrahim AS.

5. Orang yang pertama dipanggil oleh Allah pada hari qiamat : Nabi Adam AS.

6. Orang yang pertama mengerjakan saie antara Safa dan Marwah : Sayyidatina Hajar (Ibu Nabi Ismail AS).

7. Orang yang pertama dibangkitkan pada hari qiamat : Nabi Muhammad SAW.

8. Orang yang pertama menjadi khalifah Islam : Abu Bakar As Siddiq RA.

9. Orang yang pertama menggunakan tarikh hijrah : Umar bin Al-Khattab RA.

10. Orang yang pertama meletakkah jawatan khalifah dalam Islam : Al-Hasan bin Ali RA.

11. Orang yang pertama menyusukan Nabi SAW : Thuwaibah RA.

12. Orang yang pertama syahid dalam Islam dari kalangan lelaki : Al-Harith bin Abi Halah RA.

13. Orang yang pertama syahid dalam Islam dari kalangan wanita : Sumayyah binti Khabbat RA.

14. Orang yang pertama menulis hadis di dalam kitab / lembaran : Abdullah bin Amru bin Al-Ash RA.

15. Orang yang pertama memanah dalam perjuangan fisabilillah : Saad bin Abi Waqqas RA.

16. Orang yang pertama menjadi muazzin dan melaungkan adzan: Bilal bin Rabah RA.

17. Orang yang pertama bersembahyang dengan Rasulullah SAW : Ali bin Abi Tholib RA.

18. Orang yang pertama membuat minbar masjid Nabi SAW : Tamim Ad-dary RA.

19. Orang yang pertama menghunuskan pedang dalam perjuangan fisabilillah : Az-Zubair bin Al-Awwam RA.

20. Orang yang pertama menulis sirah Nabi SAW : Ibban bin Othman bin Affan RA.

21. Orang yang pertama beriman dengan Nabi SAW : Khadijah binti Khuwailid RA.

22. Orang yang pertama mengasaskan usul fiqh : Imam Syafei RH.

23. Orang yang pertama membina penjara dalam Islam: Ali bin Abi Tholib RA.

24. Orang yang pertama menjadi raja dalam Islam : Muawiyah bin Abi Sufyan RA.

25. Orang yang pertama membuat perpustakaan awam : Harun Ar-Rasyid RH.

26. Orang yang pertama mengadakan baitul mal : Umar Al-Khattab RA.

27. Orang yang pertama menghafal Al-Qur'an selepas Rasulullah SAW : Ali bn Abi Tholib RA. 

28. Orang yang pertama membina menara di Masjidil Haram Mekah : Khalifah Abu Ja'far Al-Mansur RH.

29. Orang yang pertama digelar Al-Muqry : Mus'ab bin Umair RA.

30. Orang yang pertama masuk ke dalam syurga : Nabi Muhammad SAW. 


Kredit: Firdaus Rasid (Teh) 


Kutipan Derma