Amanat Tahun Baru JPK 2012


Amanat Tahun Baru 2012 Kepada JPK Jasmine

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera kepada semua ahli keluarga JPK Jasmine sekalian. Selamat bercuti kepada yang sedang bercuti bersama keluarga dan juga selamat berjuang kepada yang masih lagi dalam medan peperiksaan akhir semester 2012 ni. Semoga kita semua beroleh kejayaan yang cemerlang dalam apa jua perkara yang dilakukan.
Setelah bercuti selama seminggu dari menjalankan tugas sebagai YDP JPK Jasmine, pada tanggal 15 Januari saya telah selamat sampai ke Kolej Jasmine setelah mengharungi perjalanan selama lebih kurang 9 jam dengan menaiki Bas Transnasional. Bukan hendak berceloteh berkenaan dengan percutian saya, tapi hari ini saya akan luahkan segala yang saya ingin luahkan kepada semua ahli keluarga saya sekalian.
Banyak sebenarnya perkara yang ingin saya kongsikan kepada anda semua. Luangkan masa anda beberapa minit untuk meneliti baris – baris ayat yang saya nukilkan. Bukan marah, tapi menegur dalam suasana kekeluargaan kepada sahabat – sahabat sekalian.

Azam Tahun Baru JPK

Mesti semua orang telah memasang azam sempena tahun baru 2012 ni kan. Itu adalah hak anda masing – masing untuk berazam apa yang ingin dilakukan pada tahun baru ini. Saya secara peribadi tak ada pun azam yang nak dikongsikan, tapi apa yang penting, jadikan hari ini lebih baik dari semalam dan jadikan hari esok lebih baik dari hari ini.



Mempunyai banyak azam, tapi tidak dilaksanakan amatlah rugi. Seperti anda mempunyai banyak wang, tetapi tidak dibelanjakan. Sangatlah rugi.

Komitmen yang diperlukan.

Ingin dinukilkan disini bahawa, kita sebagai JPK mestilah berubah mengikut keadaan semasa. Semester ini tidak sama seperti semester lepas. Ingin diingatkan juga bahawa kita semua mesti ingat kepada janji yang dibuat dahulu, perjanjian yang kitan tandatangani dahulu. Ingat kembali. Saya tak mahu ahli yang ramai, tapi komitmennya tiada. Ahli sikit tapi KOMITMEN yang RAMAI lagi baik….

Selain itu, janganlah ada lagi yang nak keluar masuk dari JPK. Terus terang saya katakan, saya tak nak dengar lagi tentang ada yang nak keluar JPK. Tak ada gunanya kalau anda anggap JPK ni sebagai baju. Boleh dipakai, dibuang sesuka hati. Saya tak nak ini berlaku. Kuatkan semangat anda. Ada masalah, ceritakan kepada kawan – kawan. Jangan pendamkan. Saya tidak boleh terima kalau ada orang mengkhianati kepercayaan yang saya dan MT berikan kepada anda semua. Susah untuk saya berikan kepercayaan semula….

Mesyuarat Bukan Selalu

Setiap meeting yang dijalankan, ada agenda yang hendak dibincangkan. Bukan saja – saja saya panggil meeting. Ada agenda yang hendak dibincangkan. Saya pun tak nak meeting selalu. Selain itu, saya ada pohon kalau tak dapat datang meeting, buat SURAT TUJUK SEBABA kenapa tak dapat hadir meeting dan maklumkan kepada MT atau Exco/Sekretariat anda. Bukan mendera, tapi kami MT nak ada hitam putih kenapa tak dapat datang. Sama juga kalau datang lewat, sila maklumkan juga.

Tolonglah tepati masa meeting. Kalau kita datang awal, boleh habiskan meeting awal. Ingat, tugas utama kita adalah pelajar, dan JPK adalah sampingan. Jangan buang masa yang berharga bagi kita semua sebagai pelajar. Orang yang tak tahu menghargai masa ialah orang yang rugi.

 Dalam meeting, banyak kali ditegur oleh NYDP tentang adab dalam meeting. Saya sedar semua itu. Saya tak nak ambil kisah sangat tentang itu sebenarnya. Tapi saya tahu segalanya. Ada yang tak catat semasa meeting, buku pun tak ada, buat kerja lain dan sebagainya. Saya tahu sangat, tapi buat – buat tak tahu saja. Mulai tahun baru ini, sematkan dalam diri, jika anda ingin dihormati, belajarlah untuk menghormati….

Laporan Exco dan Sekretariat

Laporan ini amat penting bagi semua Exco dan Sekretariat, sama juga bagi Majlis Tertinggi. Laporan yang disediakan bukan tujuan untuk membazirkan dakwat printer atau membazir wang jauh sekali untuk membazir kertas, laporan yang diminta untuk pihak kami (MT) menilai segala gerak kerja yang dilakukan oleh Exco dan Sekretariat. Selain ianya juga sebagai bukti yang anda pernah bekerja bersama JPK Jasmine dengan menjalankan peranan yang diamanahkan kepada anda samada sebagai Exco/Sekretariat atau sebagai satu unit dalam Jawatankuasa sesebuah program.

Rasa saya, masa yang mencukupi telah diberikan bagi menyiapkan laporan tersebut. Tapi, tanyalah diri sendiri. Saya minta Laporan itu DI PRINT dan DI EMELKAN ke email rasmi JPK Jasmine iaitu jpkjasmine@yahoo.com. Kenapa saya suruh anda berbuat demikian:
1.            Yang hard copy akan disimpan dalam fail Exco masing – masing. Ini akan menjadi bahan rujukan kepada JPK yang akan datang.
2.           Yang diemailkan kat email rasmi JPK adalah sebagai Back Up file. Jika hilang yang hardcopy, kami boleh print dari softcopy.
Diluah mati emak, ditelan mati anak…..

Semakan Laporan Exco/Sekretariat

Setelah meneliti semua Laporan Exco dan Sekretariat yang telah dihantar kepada saya, maka dengan ini diumumkan bahawa terdapat 4 orang yang gagal dalam menyediakan Laporan ini. (nama dirahsiakan buat sementara waktu). Saya telah menyemak dengan teliti semua Laporan yang telah dihantar. Syabas kepada semua yang telah berjaya menyiapkan Laporan ini. Ada beberapa teguran secara keseluruhan tentang Laporan ahli ahli JPK sekalian.

1.            Pengenalan
·        Majoriti Laporan yang disemak sama Pengenalan, Penutup dan Kesimpulan antara satu exco dan exco yang lain serta sekretariat dengan sekretariat yang lain. Dengan kata mudah, ramai COPY PASTE PENGENALAN.

2.           Kesalahan Ejaan
·        Merupakan MASALAH UTAMA dalam Laporan Exco/Sekretariat JPK.
·        Banyak kesalahan ejaan yang sepatutnya tidak berlaku. Contoh kesalahan ejaan:

   I.         Patai= pantai
II.        Aka nada = akan ada
III Kretiviti = kreativiti
IV.        Kole = kolej
   V.        Pergram = program
VI.        Juka = juga
VII.        Member = memberi
VIII.        Menganbil = mengambil
IX.        Keluar = keluarga
  X.        Desember = disember
XI.        Seketeriat = sekretariat
XII.        Perkarang = perkara
XIII.        Belia = beliau
XIV.        Penambahbaikkan = penambaikan
XV.        Berlagsung = berlangsung
XVI.        Merelisasikan = merealisasikan
XVII.        Memperkenalakan = memperkenalkan
XVIII.        Lancer = lancar
XIX.        Pagawai = pegawai

3.           Kesalahan Tulisan

·        Kata Ganda. Ramai menggunakan Semua Unit Unit, yang sebenarnya “Semua Unit”

·        Nama Program Salah: “Bengkel Kesihatan dan Reproduktif”, yang sebenarnya ialah “Bengkel Kesihatan Reproduktif dan Seksual Remaja”, Dengan Tema Atas Nama Cinta”.

·        Penggunaan Di dalam dan dalam.
·        Penutup dan kesimpulan ada yang buat terlalu pendek.
·        Font tulisan yang tak sama.
·        Gambar program yang tidak mencukupi.
·        Jadual tak disusun dengan baik.
·        Ejaan nama individu salah.
·        Fakta ada yang salah.
·        Tak ada Caption pada gambar.
·        Jangan guna singkatan. Tulis ejaan penuh.
·        Kata Nama Khas, guna huruf BESAR.
·        Salah masalah program.
·        Jangan campur BM BI.
·        Ada yang buat pengenalan tergantung.
·        Penggunaan atas dan di atas.

Program Semester Hadapan

Sebagaimana kita semua maklum, bahawa JPK adalah sebuah badan yang bergerak aktif dalam menjalankan program program kepada pelajar di Kolej Jasmine. Pihak Majlis Tertinggi telah memilih dalam kalangan anda sebagai Pengarah dan Timbalan Pengarah bagi sesuatu program yang bakal dilaksanakan pada semester hadapan.
Yang dipilih diharapkan agar bersedia untuk memikul amanah yang digalaskan kepada anda, dan yang lain bantulah rakan rakan yang diberikan tugas itu. Jangan setkan minda anda bahawa anda tidak mampu melakukannya. Percayalah anda mampu melakukan, tak kira anda JPK lama atau baru. Buktikan kepada kami bahawa anda juga mampu menggalas cabaran yang diberi.


Jangan mengalah sebelum berjuang di medan

Jangan Jadi Sleeping Partners/MIA

Perkara ini sememangnya menjadi suatu cabaran buat organisasi dimana mana sahaja. Perkara ini perlu dielakkan dalam usaha kita untuk mendahului dalam memberikan perkhidmatan yang terbaik buat KOLEJ dan juga PELAJAR.

Sleeping Partner amatlah mendukacitakan bagi kita semua. Saya amat berharap agar kita semua dapat mengubah sikap yang suka menghilang disaat diperlukan.

Ingatlah, buat baik dibalas baik, buat jahat dibalas jahat. Ubah sikap untuk menjadi yang terbaik.

Maaf semua

Saya juga ingin memohon maaf jika ada selama saya bersama anda, ada terkasar bahasa atau terlanjur kata daripada saya. Saya tak tahulah ada orang kata saya ni garang?? Saya pun tak tahu dimana kegarangan saya. Nilaikanlah sendiri. Mungkin saya ada tertegas dengan anda, atau apa – apa yang saya buat mengguris hati dan perasaan anda semua. Mohon maaf atas segalanya, dari hujung rambut ke hujung kaki…
                               
“ SENTIASA MENDAHULUI”

Yang menjalankan tugas,
MUHAMMAD SYAWAL BIN MAT GHANI
YDP JPK JASMINE
2011 – 2012
16 JANUARI 2012

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Temuduga JPK: Suatu Catatan..

MPP: Tugas dan Harapan

Secebis Pengalaman, Secoret Kenangan