Skip to main content

Coretan Aidilfitri 1435H/2014M


Assalamualaikum W.B.T

Sebelum memulakan coretan ini, rasanya belum terlambat untuk saya mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua umat Islam yang mengenali diri ini. Maaf Zahir Batin.

Alhamdulillah, segala pujian dipanjatkan kehadrat Allah S.W.T atas nikmat kesihatan dan kehidupan yang masih lagi diberi untuk menyambut lebaran kali ini setelah berpuasa di Bulan Ramadhan. Tak lupa nikmat yang paling besar adalah nikmat Iman dan Islam yang sewajarnya disyukuri oleh kita semua.

Hari ini coretan saya berkisar sambutan Hari Raya dikampung. Maklumlah, dah nama tajuk entri "Coretan Aidilfitri 1435H/2014M", memang pasal rayalah.

Sambutan raya tahun ini saya rasa ada sedikit kelainan pada saya secara peribadi. Yang paling istimewa adalah dapat beri duit raya kepada Ibu Bapa dan sanak saudara yang berkunjung ke rumah. Walau tak banyak. ok lah tahun pertama bagi duit raya. Insyallah, tahun depan ada rezeki boleh bagi lagi dengan jumlah yang "besar sedikit".

Tahun ini ada sedikit kelainan sebab khutbah Hari Raya dibaca oleh abang saya. Kebiasaannya, dibaca oleh ayahanda saya. Mungkin nak ubah selera kot, bagi orang muda yang baca khutbah. Cuma Solat Sunat Aidilfitri yang diimamkan oleh ayah saya.

Raya tahun ini juga kami menziarahi kubur pada petang hari raya ke 2. Biasanya, tahun - tahun sebelumnya kami ke kubur pada hari raya pertama, sejurus selesai Solat Aidilfitri. Maklumlah, hari pertama dah "diserang" oleh tetamu dan sanak saudara yang bertandang. Juga agak sibuk hari raya pertama sebab ada kenduri tahlil depan rumah. Kalau tak pergi, tak eloklah pulak. Adab berjiran walaupun majlis itu "tak kena masanya".

Tahun ini juga menyaksikan " pra reunion" sanak saudara saya di Kampung Temila. Bukanlah reunion sangat, sekadar berkumpul bersama - sama dan makan - makan je. Yang datang pun sanak saudara terdekat je. Ada yang tak datang sebab tak plan pun. Orang putih kata planning on the spot.

Disebabkan oleh status sebagai pekerja (walaupun pekerja sambilan sahaja), dapatlah bagi duit raya dekat Ibu Bapa. Tapi masalahnya gaji masuk hari raya ketiga. Terpaksa guna duit Tabung Haji nak bagi duit raya. Memang mereka tidak mengharapkan duit pun. Tapi, dah berniat nak bagi gaji pertama kat mereka. Walaupun sikit, adalah sekeping dua. Tak rugi bagi duit raya ni, Insyallah ada balasannya.

Bak kata orang putih "The More You Give, The More You Get Back".



Comments

  1. Selamat Hari Raya Abang Syawal. Maaf Zahir dan Batin.

    ReplyDelete
  2. Selamat Hari Raya jugak adik Raja. Maaf zahir batin

    ReplyDelete

Post a Comment

Assalamualaikum W.B.T

Cer Komen SIkit...hi3

Popular posts from this blog

Secebis Pengalaman, Secoret Kenangan

Semalam, 3 Disember 2014, genaplah sebulan saya bekerja di Flextronics (P5, Perai, Pulau Pinang). Ini catatan pertama dan terakhir saya untuk entri kerja kilang ini. Sebab apa.......baca sampai habis entri kali ini.

Alhamdulillah, niat untuk mencari pengalaman bekerja sebagai "mat kilang" sudah tercapai dan terlaksana. Sejarahnya bermula kalau tak silap pada 27 Oktober 2014 di Dewan Majlis Daerah Machang, Kelantan. Temuduga terbuka telah diadakan disana dan saya telah mengunjunginya dan dipendekkan cerita, berjaya dalam "temuduga" sebagai Operator Pengeluaran di kilang Flextronics, Penang (tak da lah temuduga sangat, isi borang dan jawab soalan matematik sikit, dah dapat). Orang kata rezeki lah sebab memang kilang ni nak pakai ramai Operator. Beberapa ratus orang jugak lah nak pakai.

Sebab utama saya tertarik nak bekerja disini selain ingin mencari pengalaman kerja sebagai pekerja kilang adalah disebabkan oleh ada hostel yang disediakan oleh kilang (Flat di Taman Sun…

Cabaran Pekerja Baru BDE Allianz Malaysia

Semalam, genap 4 hari saya mencuba nasib bekerja sebagai seorang Business Development Executive (BDE) di syarikat Allianz Malaysia Kota Bharu. Jawatan yang memang berbeza dengan apa yang saya harapkan dan bukan dalam bidang pengajian. Walau apa pun, saya nak cuba kerja dalam bidang ini dahulu. Cari pengalaman dalam bidang yang lain...
Masa tengok iklan di laman web masa dulu, memang menarik tawaran dia. 
Iklan dia kat bawah ni....
Kerja Kosong Clerk Admin/Executive - 28 Feb 2015 Jawatan Kosong Clerk Admin/Executive
Peluang bekerja di Syarikat Kewangan Terkukuh di Malaysia
Syarat-syarat bagi permohonan jawatan Clerk Admin/Consultant
-Kelayakan Spm,Diploma,Degree -Minimum Umur 21-30 tahun -Mempunyai kenderaan sendiri -Tiada Pengalaman/ Berpengalaman dialukan -Training disediakan -Berpewatakan Menarik
Berminat sms nama, umur,lokasi & jenis kenderaan ke 0183198023 contoh: zaara, 25 tahun, kuala lumpur, kereta hantar ke 0183198023
2 Mac 2015 yang lalu, saya dipanggil untuk sesi temuduga di Pejabat A…

Temuduga JPK: Suatu Catatan..

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera buat semua yang masih mengikuti saya di Blog SERAIKAYU123 ini. Semoga kalian berada dalam keadaan sihat sejahtera hendaknya.
Hari ini, entri yang ingin dicoretkan di sini adalah berkenaan dengan Interview Sekretariat JPK Jasmine Tahun 2011.
Teringat dengan sesi Interview Sekretariat yang saya pernah jalankan bersama – sama dengan Majlis Tertinggi JPK Jasmine pada sekitar tahun 2011 yang lalu untuk memilih beberapa kekosongan bagi jawatan Sekretariat, iaitu pembantu kepada EXCO JPK. antara jawatan yang kosong bagi sekretariat pada masa itu seingat saya adalah seperti Sekretariat Akademik, Kepimpinan, Disiplin &  Keselamatan, Aduan & Kebajikan, Kreativiti & Inovasi, Publisiti & Multimedia, Perhubungan Dalaman, Perhubungan Luar & Antarabangsa, Agama & Kerohanian, Kesenian & Kebudayaan , Sukan & Rekreasi dan Keusahawanan.
Pengalaman sebagai Panel Penemu duga dalam sesi temu duga yang diadakan memang kalau diingat boleh me…