Monday, 4 August 2014

Coretan Aidilfitri 1435H/2014M


Assalamualaikum W.B.T

Sebelum memulakan coretan ini, rasanya belum terlambat untuk saya mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua umat Islam yang mengenali diri ini. Maaf Zahir Batin.

Alhamdulillah, segala pujian dipanjatkan kehadrat Allah S.W.T atas nikmat kesihatan dan kehidupan yang masih lagi diberi untuk menyambut lebaran kali ini setelah berpuasa di Bulan Ramadhan. Tak lupa nikmat yang paling besar adalah nikmat Iman dan Islam yang sewajarnya disyukuri oleh kita semua.

Hari ini coretan saya berkisar sambutan Hari Raya dikampung. Maklumlah, dah nama tajuk entri "Coretan Aidilfitri 1435H/2014M", memang pasal rayalah.

Sambutan raya tahun ini saya rasa ada sedikit kelainan pada saya secara peribadi. Yang paling istimewa adalah dapat beri duit raya kepada Ibu Bapa dan sanak saudara yang berkunjung ke rumah. Walau tak banyak. ok lah tahun pertama bagi duit raya. Insyallah, tahun depan ada rezeki boleh bagi lagi dengan jumlah yang "besar sedikit".

Tahun ini ada sedikit kelainan sebab khutbah Hari Raya dibaca oleh abang saya. Kebiasaannya, dibaca oleh ayahanda saya. Mungkin nak ubah selera kot, bagi orang muda yang baca khutbah. Cuma Solat Sunat Aidilfitri yang diimamkan oleh ayah saya.

Raya tahun ini juga kami menziarahi kubur pada petang hari raya ke 2. Biasanya, tahun - tahun sebelumnya kami ke kubur pada hari raya pertama, sejurus selesai Solat Aidilfitri. Maklumlah, hari pertama dah "diserang" oleh tetamu dan sanak saudara yang bertandang. Juga agak sibuk hari raya pertama sebab ada kenduri tahlil depan rumah. Kalau tak pergi, tak eloklah pulak. Adab berjiran walaupun majlis itu "tak kena masanya".

Tahun ini juga menyaksikan " pra reunion" sanak saudara saya di Kampung Temila. Bukanlah reunion sangat, sekadar berkumpul bersama - sama dan makan - makan je. Yang datang pun sanak saudara terdekat je. Ada yang tak datang sebab tak plan pun. Orang putih kata planning on the spot.

Disebabkan oleh status sebagai pekerja (walaupun pekerja sambilan sahaja), dapatlah bagi duit raya dekat Ibu Bapa. Tapi masalahnya gaji masuk hari raya ketiga. Terpaksa guna duit Tabung Haji nak bagi duit raya. Memang mereka tidak mengharapkan duit pun. Tapi, dah berniat nak bagi gaji pertama kat mereka. Walaupun sikit, adalah sekeping dua. Tak rugi bagi duit raya ni, Insyallah ada balasannya.

Bak kata orang putih "The More You Give, The More You Get Back".



4 comments:

  1. Selamat Hari Raya Abang Syawal. Maaf Zahir dan Batin.

    ReplyDelete
  2. Selamat Hari Raya jugak adik Raja. Maaf zahir batin

    ReplyDelete

Assalamualaikum W.B.T

Cer Komen SIkit...hi3

Kutipan Derma