57 Tahun Malaysia Merdeka


Assalamualaikum W.B.T

Hari ini merupakan Cuti Umum seluruh negara bagi meraikan hari kemerdekaan bagi kita rakyat Malaysia. Saya bagi pihak diri sendiri ingin mengucapkan “Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan Negara kali ke 57 kepada semua rakyat Malaysia”.

Tahun ini, sambutan agak berlainan dengan sambutan tahun – tahun terdahulu. Tema yang dipilih tahun ini pada saya amat tepat dan kena dengan “keadaan dan situasi negara” sekarang. Tema Hari Merdeka keli 57 adalah Malaysia: Di sini Lahirnya Sebuah Cinta dengan angka 57 sebagai menandakan yang negara kita sudah 57 tahun merdeka sejak 31 Ogos 1957 yang lalu.

Semestinya, aspek perpaduan amat dititik beratkan dalam kalangan rakyat yang berbilang bangsa dan agama yang terdapat di Malaysia dalam sambutan kali ini yang dilihat banyak perkara yang berlaku mengundang rasa “tidak selesa” dalam kalangan kaum. Banyak kenyataan negatif yang menghina kaum dan agama tertentu serta Institusi Beraja dalam laman sosial semakin menjadi – jadi. Sepatutnya, toleransi dan hormat-menghormati perlu ada dalam kalangan rakyat dalam memastikan kemakmuran negara berkekalan.

Pelbagai insiden sedih dan mengejutkan juga telah terjadi dalam negara kita bermula awal tahun ini lagi. Kejadian Pemberontak Sulu, Kehilangan MH 370 dan yang terkini pesawat MH 17 yang ditembak jatuh di Donestk menimbulkan pelbagai persoalan dan pertanyaan. Dan kita panjatkan lah doa agar semua yang berlaku akan dapat diselesaikan dengan baik dan tersirat hikmah yang hanya Allah S.W.T sahaja yang mengetahui.

Semoga apa yang terjadi ini akan menguatkan lagi perpaduan kita sesama rakyat Malaysia walau apa jua agama dan bangsa!.

Selamat Hari Merdeka ke 57 Tahun

Merdeka!
Merdeka!
Merdeka!

Sumber rasional logo merdeka 57



Nota: Ada pelbagai pandangan yang diutarakan dalam membincangkan tema kemerdekaan tahun ini. Bergantung kepada masing - masing untuk mengulasnya.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Temuduga JPK: Suatu Catatan..

MPP: Tugas dan Harapan

Secebis Pengalaman, Secoret Kenangan