Skip to main content

57 Tahun Malaysia Merdeka


Assalamualaikum W.B.T

Hari ini merupakan Cuti Umum seluruh negara bagi meraikan hari kemerdekaan bagi kita rakyat Malaysia. Saya bagi pihak diri sendiri ingin mengucapkan “Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan Negara kali ke 57 kepada semua rakyat Malaysia”.

Tahun ini, sambutan agak berlainan dengan sambutan tahun – tahun terdahulu. Tema yang dipilih tahun ini pada saya amat tepat dan kena dengan “keadaan dan situasi negara” sekarang. Tema Hari Merdeka keli 57 adalah Malaysia: Di sini Lahirnya Sebuah Cinta dengan angka 57 sebagai menandakan yang negara kita sudah 57 tahun merdeka sejak 31 Ogos 1957 yang lalu.

Semestinya, aspek perpaduan amat dititik beratkan dalam kalangan rakyat yang berbilang bangsa dan agama yang terdapat di Malaysia dalam sambutan kali ini yang dilihat banyak perkara yang berlaku mengundang rasa “tidak selesa” dalam kalangan kaum. Banyak kenyataan negatif yang menghina kaum dan agama tertentu serta Institusi Beraja dalam laman sosial semakin menjadi – jadi. Sepatutnya, toleransi dan hormat-menghormati perlu ada dalam kalangan rakyat dalam memastikan kemakmuran negara berkekalan.

Pelbagai insiden sedih dan mengejutkan juga telah terjadi dalam negara kita bermula awal tahun ini lagi. Kejadian Pemberontak Sulu, Kehilangan MH 370 dan yang terkini pesawat MH 17 yang ditembak jatuh di Donestk menimbulkan pelbagai persoalan dan pertanyaan. Dan kita panjatkan lah doa agar semua yang berlaku akan dapat diselesaikan dengan baik dan tersirat hikmah yang hanya Allah S.W.T sahaja yang mengetahui.

Semoga apa yang terjadi ini akan menguatkan lagi perpaduan kita sesama rakyat Malaysia walau apa jua agama dan bangsa!.

Selamat Hari Merdeka ke 57 Tahun

Merdeka!
Merdeka!
Merdeka!

Sumber rasional logo merdeka 57



Nota: Ada pelbagai pandangan yang diutarakan dalam membincangkan tema kemerdekaan tahun ini. Bergantung kepada masing - masing untuk mengulasnya.


Comments

Popular posts from this blog

Secebis Pengalaman, Secoret Kenangan

Semalam, 3 Disember 2014, genaplah sebulan saya bekerja di Flextronics (P5, Perai, Pulau Pinang). Ini catatan pertama dan terakhir saya untuk entri kerja kilang ini. Sebab apa.......baca sampai habis entri kali ini.

Alhamdulillah, niat untuk mencari pengalaman bekerja sebagai "mat kilang" sudah tercapai dan terlaksana. Sejarahnya bermula kalau tak silap pada 27 Oktober 2014 di Dewan Majlis Daerah Machang, Kelantan. Temuduga terbuka telah diadakan disana dan saya telah mengunjunginya dan dipendekkan cerita, berjaya dalam "temuduga" sebagai Operator Pengeluaran di kilang Flextronics, Penang (tak da lah temuduga sangat, isi borang dan jawab soalan matematik sikit, dah dapat). Orang kata rezeki lah sebab memang kilang ni nak pakai ramai Operator. Beberapa ratus orang jugak lah nak pakai.

Sebab utama saya tertarik nak bekerja disini selain ingin mencari pengalaman kerja sebagai pekerja kilang adalah disebabkan oleh ada hostel yang disediakan oleh kilang (Flat di Taman Sun…

Cabaran Pekerja Baru BDE Allianz Malaysia

Semalam, genap 4 hari saya mencuba nasib bekerja sebagai seorang Business Development Executive (BDE) di syarikat Allianz Malaysia Kota Bharu. Jawatan yang memang berbeza dengan apa yang saya harapkan dan bukan dalam bidang pengajian. Walau apa pun, saya nak cuba kerja dalam bidang ini dahulu. Cari pengalaman dalam bidang yang lain...
Masa tengok iklan di laman web masa dulu, memang menarik tawaran dia. 
Iklan dia kat bawah ni....
Kerja Kosong Clerk Admin/Executive - 28 Feb 2015 Jawatan Kosong Clerk Admin/Executive
Peluang bekerja di Syarikat Kewangan Terkukuh di Malaysia
Syarat-syarat bagi permohonan jawatan Clerk Admin/Consultant
-Kelayakan Spm,Diploma,Degree -Minimum Umur 21-30 tahun -Mempunyai kenderaan sendiri -Tiada Pengalaman/ Berpengalaman dialukan -Training disediakan -Berpewatakan Menarik
Berminat sms nama, umur,lokasi & jenis kenderaan ke 0183198023 contoh: zaara, 25 tahun, kuala lumpur, kereta hantar ke 0183198023
2 Mac 2015 yang lalu, saya dipanggil untuk sesi temuduga di Pejabat A…

Temuduga JPK: Suatu Catatan..

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera buat semua yang masih mengikuti saya di Blog SERAIKAYU123 ini. Semoga kalian berada dalam keadaan sihat sejahtera hendaknya.
Hari ini, entri yang ingin dicoretkan di sini adalah berkenaan dengan Interview Sekretariat JPK Jasmine Tahun 2011.
Teringat dengan sesi Interview Sekretariat yang saya pernah jalankan bersama – sama dengan Majlis Tertinggi JPK Jasmine pada sekitar tahun 2011 yang lalu untuk memilih beberapa kekosongan bagi jawatan Sekretariat, iaitu pembantu kepada EXCO JPK. antara jawatan yang kosong bagi sekretariat pada masa itu seingat saya adalah seperti Sekretariat Akademik, Kepimpinan, Disiplin &  Keselamatan, Aduan & Kebajikan, Kreativiti & Inovasi, Publisiti & Multimedia, Perhubungan Dalaman, Perhubungan Luar & Antarabangsa, Agama & Kerohanian, Kesenian & Kebudayaan , Sukan & Rekreasi dan Keusahawanan.
Pengalaman sebagai Panel Penemu duga dalam sesi temu duga yang diadakan memang kalau diingat boleh me…