Skip to main content

Latihan Industri 2013


Assalamualaikum dan Salam Kemerdekaan ke 56 bagi semua rakan tak kira dimana sahaja anda berada. Semoga berada dalam keadaan sihat dan sejahtera hendaknya.

Tak lupa nak ucapkan Selamat Menyambut Hari Merdeka yang ke 56 bagi Malaysia. Semoga kemerdekaan sebenar akan kita kecapi suatu hari nanti...

Saya dan rakan - rakan yang lain akan menghadapai Latihan Industri (LI) di organisasi yang telah membenarkan kami menjalankan LI disana. Alhamdulillah, semuanya telah berjalan lancar dengan kami sudah mendapat pengesahan persetujuan daripada organisasi yang terlibat yang membenarkan kami menjalankan LI disana melalui pertolongan pensyarah - pensyarah kami selaku Koordinator bagi LI pada kali ini.

Bagi batch saya, Record Management, ini merupakan LI yang pertama kali dijalankan bagi pelajar jurusan Record Management. Kami merupakan pioneer bagi LI ini. Kalau sebelum ini tiada, kamilah kumpulan perintis kepada program ini. Bagi saya, program ini amatlah baik kepada pelajar kerana memberikan kami pendedahan tentang selok belok pengurusan di sesebuah organisasi sebelum menyertai organisasi secara rasmi suatu hari nanti.

Semoga dengan pendedahan yang akan kami lalui selama 3 bulan ini akan memberikan kami sedikit sebanyak pengalaman dan ilmu berkenaan dengan bidang yang kami pelajari di organisasi yang akan kami menjalani LI nanti. Ada beberapa perkara atau peringatan yang ingin dikongsikan bersama - sama sahabat sekalian yang akan menjalani LI nanti. Semoga beroleh manfaat bagi diri saya dan juga sahabat sekalian...


  1. Pastikan semua dokumen yang berkaitan dibawa semasa melapor diri di organisasi nanti (Buku Log, Rekod Kehadiran Latihan Industri, Surat, Kad Matrik (dipakai, bukan letak dalam bag) dan apa jua dokumen yang diperlukan oleh organisasi semasa Lapor Diri nanti).
  2. Berpakaian kemas dan mengikut etika professional organisasi. Kebiasaannya kalau pekerja mestilah berkemeja panjang, berseluar slack hitam dan bertali leher bagi lelaki dan berbaju kurung bagi perempuan. (bergantung kepada etika berpakaian tempat LI anda). 
  3. Minta restu Ibu Bapa sebelum keluar "kerja". 
  4. Jangan lupa doa sebelum menaiki kenderaan samada anda menaiki bas, motosikal, kereta atau basikal untuk ke tempat LI anda.
  5. Keluar awal bagi mengelak kesesakan dan kelewatan. Terutama sekali yang berada jauh dari tempat "kerja" anda. Yang dekat pun lebih baik awal, takut apa - apa terjadi. Malang tidak berbau...
  6. Sentiasa bersikap positif, professional, mesra dan senyum selalu. Tidak perlu berlakon. Tunjukkan sikap matang kita kepada pihak industri. Sikap melambangkan perbuatan dan kematangan....
  7. Amalkan sikap suka bertanya jika tidak tahu.
  8. Elakkan sikap suka MENGARAH kerana sikap ini akan membuatkan anda dipandang sebagai seorang yang gila kuasa dan perasan bagus.
  9. Jaga nama baik Fakulti, nama baik Ibu Bapa dan nama baik sendiri.
  10. Jangan curi tulang dan jangan "terlalu" rajin. Ada beza ni tau...
  11. Sebelum memulakan apa - apa tugasan, mulakan dengan Bismillah dan doa agar diberi kemudahan dan keberkatan serta diakhiri dengan Alhamdulillah...
Semoga kita semua diberikan kesihatan yang terbaik untuk menjalani LI ini.

Semoga LI ini akan memberikan kita pengalaman dan pendedahan yang terbaik di Industri agar kita dapat menjadi pekerja yang cemerlang nanti. Dan semoga kita semua mendapat keputusan LI yang terbaik, dipermudahkan segala urusan dan dapat kerja cepat serta di selamatkan dari azab di akhirat kelak. 

Kerja suatu IBADAH. Buatlah dengan sepenuh hati dan keikhlasan. Insyallah akan dipermudahkan...

"dan mereka pula berpesan - pesan dengan kebenaran serta berpesan - pesan dengan sabar". (Al Asr)

Comments

Post a Comment

Assalamualaikum W.B.T

Cer Komen SIkit...hi3

Popular posts from this blog

Secebis Pengalaman, Secoret Kenangan

Semalam, 3 Disember 2014, genaplah sebulan saya bekerja di Flextronics (P5, Perai, Pulau Pinang). Ini catatan pertama dan terakhir saya untuk entri kerja kilang ini. Sebab apa.......baca sampai habis entri kali ini.

Alhamdulillah, niat untuk mencari pengalaman bekerja sebagai "mat kilang" sudah tercapai dan terlaksana. Sejarahnya bermula kalau tak silap pada 27 Oktober 2014 di Dewan Majlis Daerah Machang, Kelantan. Temuduga terbuka telah diadakan disana dan saya telah mengunjunginya dan dipendekkan cerita, berjaya dalam "temuduga" sebagai Operator Pengeluaran di kilang Flextronics, Penang (tak da lah temuduga sangat, isi borang dan jawab soalan matematik sikit, dah dapat). Orang kata rezeki lah sebab memang kilang ni nak pakai ramai Operator. Beberapa ratus orang jugak lah nak pakai.

Sebab utama saya tertarik nak bekerja disini selain ingin mencari pengalaman kerja sebagai pekerja kilang adalah disebabkan oleh ada hostel yang disediakan oleh kilang (Flat di Taman Sun…

Cabaran Pekerja Baru BDE Allianz Malaysia

Semalam, genap 4 hari saya mencuba nasib bekerja sebagai seorang Business Development Executive (BDE) di syarikat Allianz Malaysia Kota Bharu. Jawatan yang memang berbeza dengan apa yang saya harapkan dan bukan dalam bidang pengajian. Walau apa pun, saya nak cuba kerja dalam bidang ini dahulu. Cari pengalaman dalam bidang yang lain...
Masa tengok iklan di laman web masa dulu, memang menarik tawaran dia. 
Iklan dia kat bawah ni....
Kerja Kosong Clerk Admin/Executive - 28 Feb 2015 Jawatan Kosong Clerk Admin/Executive
Peluang bekerja di Syarikat Kewangan Terkukuh di Malaysia
Syarat-syarat bagi permohonan jawatan Clerk Admin/Consultant
-Kelayakan Spm,Diploma,Degree -Minimum Umur 21-30 tahun -Mempunyai kenderaan sendiri -Tiada Pengalaman/ Berpengalaman dialukan -Training disediakan -Berpewatakan Menarik
Berminat sms nama, umur,lokasi & jenis kenderaan ke 0183198023 contoh: zaara, 25 tahun, kuala lumpur, kereta hantar ke 0183198023
2 Mac 2015 yang lalu, saya dipanggil untuk sesi temuduga di Pejabat A…

Temuduga JPK: Suatu Catatan..

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera buat semua yang masih mengikuti saya di Blog SERAIKAYU123 ini. Semoga kalian berada dalam keadaan sihat sejahtera hendaknya.
Hari ini, entri yang ingin dicoretkan di sini adalah berkenaan dengan Interview Sekretariat JPK Jasmine Tahun 2011.
Teringat dengan sesi Interview Sekretariat yang saya pernah jalankan bersama – sama dengan Majlis Tertinggi JPK Jasmine pada sekitar tahun 2011 yang lalu untuk memilih beberapa kekosongan bagi jawatan Sekretariat, iaitu pembantu kepada EXCO JPK. antara jawatan yang kosong bagi sekretariat pada masa itu seingat saya adalah seperti Sekretariat Akademik, Kepimpinan, Disiplin &  Keselamatan, Aduan & Kebajikan, Kreativiti & Inovasi, Publisiti & Multimedia, Perhubungan Dalaman, Perhubungan Luar & Antarabangsa, Agama & Kerohanian, Kesenian & Kebudayaan , Sukan & Rekreasi dan Keusahawanan.
Pengalaman sebagai Panel Penemu duga dalam sesi temu duga yang diadakan memang kalau diingat boleh me…