Isu Rokok Elektonik


Mutakhir ini, Isu Rokok Elektronik atau Vaping menjadi bahan bualan dan bahan perbincangan oleh pelbagai pihak dalam pelbagai media dalam negara kita. Saya bukanlah seorang perokok atau seorang vaper untuk mengulas isu ini. Cuma, pendapat ini dicoretkan sebagai pandangan peribadi penulis sahaja. Mungkin ada yang bersetuju, dan mungkin sebaliknya.

Saya pernah mengulas tentang isu e-cigarettes dalam entri blog ini beberapa tahun yang lampau. Saya ada pengalaman bersama dengan seorang rakan semasa belajar di UiTM dulu. Suatu malam, kami bersama beberapa rakan yang lain ke Uptown Shah Alam, Selangor. Saja jalan – jalan hilangkan stress belajar.

Entahlah, tanpa dirancang, kawan saya ni nak beli rokok elektronik yang secara kebetulan memang berlambak dijual di Uptown tersebut. Seingat saya, rokok itu dijual satu set ada 2 batang. Kawan saya beli sebatang dengan harga lebih kurang RM 80.00, berkongsi dengan seorang pembeli yang kebetulan nak beli jugak. Memang rokok tu ada perisa yang sedap dan agak wangi berbanding dengan rokok tradisional sekarang. Tapi masa dulu, tak ada lagi isu tentang perisa ketum dalam cecair yang digunakan untuk vaping tu.

Kata kawan saya “rokok ni tak puas hisap, bukan macam rokok biasa”. Memanglah ada yang kata rokok ni tak memerlukan kos yang tinggi. Cuma beli set rokok elektronik tu dan perisanya yang dikatakan boleh bertahan selama sebulan untuk satu perisa. Tapi, kalau hari – hari dah vape, sama jugak dengan rokok biasa. Kosnya lebih kurang sahaja.

Ada yang kata dengan vaping, boleh mengurangkan ketagihan merokok. Pada pengamatan saya, perkara ini boleh dipersoalkan lagi dengan disertakan dengan pelbagai bukti dan kajian yang sahih bagi menyokong dakwaan ini. Kalau betullah dakwaan ini, Klinik Berhenti Merokok yang terdapat di hospital boleh lah ditutup. Dah tak ada guna lagi lah pusat tersebut jika vaping boleh mengurangkan ketagihan merokok.

Isu yang paling penting di sini adalah tentang HUKUM dan PENYALAHGUNAAN alat tersebut. Bagi saya, kalau nak berhenti merokok, ada cara yang lebih senang dan menjimatkan berbanding menggunakan e-rokok ini yang belum pasti akan kesahihannya.

Sudah ada fatwa tentang e-rokok ini yang dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan. Tepuk dada, tanya Iman. Buatlah penilaian sendiri. Kepada yang “ingin cuba - cuba” atau yang baru nak mula vaping, nasihat saya adalah jangan mulakan. Kalau dah cuba, payah nak berhenti.

Ini adalah pandangan peribadi penulis. 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Temuduga JPK: Suatu Catatan..

MPP: Tugas dan Harapan

Secebis Pengalaman, Secoret Kenangan