Skip to main content

Kisah Latihan Amali 2013


Assalamualaikum dan Selamat Pagi buat semuanya...Semoga berada dalam keadaan sihat sejahtera hendaknya..

Dikesempatan ini bolehlah dicoretkan catatan penuh 3 bulan sepanjang saya berada di Pejabat Tanah dan Jajahan Pasir Puteh Kelantan bagi menjalani Latihan Amali disana. 

Industrial Training merupakan satu subjek yang wajib diambil oleh semua pelajar Pengurusan Rekod dan batch saya merupakan pioneer dalam subjek ini. Kisah Latihan Industri in bermula pada 25 Jun 2013 yang lalu setelah kami mendengar Taklimat Latihan Industri dari En Mohd Zairol Masron, selaku Penyelia Industri kami. Usai taklimat, kami dikehendaki untuk menyenaraikan tempat - tempat untuk menjalani LI. Memang banyak tempat yang kami masing - masing tulis untuk praktikal disana...

Saya masih ingat lagi bahawa saya memilih untuk praktikal di Pejabat Pelajaran Cameron Highlands, Arkib Negara Malaysia Kuala Terengganu dan Pejabat Tanah dan Jajahan Pasir Puteh Kelantan. Walau bagaimanapun, Pejabat Pelajaran Cameron Highlands menolak permohonan saya...apa nak buat, tak ada rezeki :)

Saya masih mengharapkan agar ditempatkan di Arkib Negara Malaysi Cawangan Kuala Terengganu bersama - sama Muhammad Asyraf bin Ahmad Royali dan Ab Shahmadhafsham Ab Shukor. Sebab kami dimaklumkan ada elaun dan boleh melawat jabatan kerajaan disana untuk melihat Pengurusan Rekod dijabatan kerajaan. Pada mulanya memang kami teruja jika dapat berpraktikal disana. Namun, apakan daya tiada rezeki, kami membawa diri masing - masing ke negeri masing - masing.

Saya mendapat tawaran di PTJPP. Memang kena pada masanya sebab Semester 7 ni tak ada PTPTN, jadi saya memang suka dapat praktikal dekat rumah, boleh save bajet sikit. Sama keadaan dengan kawan - kawan saya yang memilih untuk menjalani LI di kawasan masing - masing. Hari yang ditetapkan berkunjung tiba. Kami perlu melapor diri di tempat LI masing - masing pada 2 September 2013. Saya tiba ditempat kerja awal untuk melapor diri...

Tempat pertama saya ialah di Unit Pentadbiran, PTJPP bersama seorang lagi pelajar UiTM Machang. Dia budak sistem, minor Rekod. Dua hari tanpa kerja memang agak membosankan bagi kami semua. Setelah berlalu 2 hari, saya dipindahkan ke Unit Hasil sehinggalah tamat LI saya. 

Di Unit Hasil, saya ditugaskan untuk mengemaskinikan data dalam Sistem Pungutan Hasil Tahunan (SPHT) dan bertugas di Kaunter Hasil dan Kaunter Materi Setem. Pengalaman memang banyak didapati semasa berada disana. Berurusan dengan pelbagai jenis ragam manusia kadang kala melucukan dan kadang kala boleh membuatkan rasa nak marah. Namun, semuanya dapat diatasi dengan baik. Selalu berwajah senyum bila berurusan dengan pelanggan adalah kunci utama kejayaan di kaunter.

Kadang kala terpaksa jaga kedua - dua kaunter serentak bila staff cuti. Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar dibantu oleh staf yang lain. Saya sering bertanya kepada staff senior jika terdapat sebarang kemusykilan atau kekeliruan berkenaan dengan sesuatu. Ini kerana, ini bukan bidang saya. Bila kita bertanya, banyak yang dapat dipelajari....

Alhamdulillah, perbelanjaan saya disana tidaklah banyak sangat. Kadang kadang, dapat makan free bila staff belanja sarapan...ada jugak yang bawak makanan, boleh makan sekali...jimat bajet sikit....

Apa pun, Latihan Amali sudah berlalu. Kini masanya untuk menyiapkan segala tugasan yang berbaki. Penyediaan Laporan Case Study, Report LI dan Persediaan untuk Presentation mengambil tempat. Kadang terasa malas nak buat sebab tak ada kawan disisi yang boleh mendorong kita untuk buat...Apa pun, itu bukan penghalang untuk menyiapkannya....Insyallah akan berusaha untuk menyiapkan semua itu...

Akhirnya, doakan kejayaan kami semua untuk berjaya dalam LI ini dan Presentation pada 16 da 17 Disember 2013 nanti. Doakan kami berjaya dunia dan akhirat....

Pulau Pandan jauh ketengah,
Gunung Daik bercabang tiga,
Hancur badan dikandung tanah,
Budi yang baik dikenang jua...

Comments

Popular posts from this blog

Secebis Pengalaman, Secoret Kenangan

Semalam, 3 Disember 2014, genaplah sebulan saya bekerja di Flextronics (P5, Perai, Pulau Pinang). Ini catatan pertama dan terakhir saya untuk entri kerja kilang ini. Sebab apa.......baca sampai habis entri kali ini.

Alhamdulillah, niat untuk mencari pengalaman bekerja sebagai "mat kilang" sudah tercapai dan terlaksana. Sejarahnya bermula kalau tak silap pada 27 Oktober 2014 di Dewan Majlis Daerah Machang, Kelantan. Temuduga terbuka telah diadakan disana dan saya telah mengunjunginya dan dipendekkan cerita, berjaya dalam "temuduga" sebagai Operator Pengeluaran di kilang Flextronics, Penang (tak da lah temuduga sangat, isi borang dan jawab soalan matematik sikit, dah dapat). Orang kata rezeki lah sebab memang kilang ni nak pakai ramai Operator. Beberapa ratus orang jugak lah nak pakai.

Sebab utama saya tertarik nak bekerja disini selain ingin mencari pengalaman kerja sebagai pekerja kilang adalah disebabkan oleh ada hostel yang disediakan oleh kilang (Flat di Taman Sun…

Cabaran Pekerja Baru BDE Allianz Malaysia

Semalam, genap 4 hari saya mencuba nasib bekerja sebagai seorang Business Development Executive (BDE) di syarikat Allianz Malaysia Kota Bharu. Jawatan yang memang berbeza dengan apa yang saya harapkan dan bukan dalam bidang pengajian. Walau apa pun, saya nak cuba kerja dalam bidang ini dahulu. Cari pengalaman dalam bidang yang lain...
Masa tengok iklan di laman web masa dulu, memang menarik tawaran dia. 
Iklan dia kat bawah ni....
Kerja Kosong Clerk Admin/Executive - 28 Feb 2015 Jawatan Kosong Clerk Admin/Executive
Peluang bekerja di Syarikat Kewangan Terkukuh di Malaysia
Syarat-syarat bagi permohonan jawatan Clerk Admin/Consultant
-Kelayakan Spm,Diploma,Degree -Minimum Umur 21-30 tahun -Mempunyai kenderaan sendiri -Tiada Pengalaman/ Berpengalaman dialukan -Training disediakan -Berpewatakan Menarik
Berminat sms nama, umur,lokasi & jenis kenderaan ke 0183198023 contoh: zaara, 25 tahun, kuala lumpur, kereta hantar ke 0183198023
2 Mac 2015 yang lalu, saya dipanggil untuk sesi temuduga di Pejabat A…

Temuduga JPK: Suatu Catatan..

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera buat semua yang masih mengikuti saya di Blog SERAIKAYU123 ini. Semoga kalian berada dalam keadaan sihat sejahtera hendaknya.
Hari ini, entri yang ingin dicoretkan di sini adalah berkenaan dengan Interview Sekretariat JPK Jasmine Tahun 2011.
Teringat dengan sesi Interview Sekretariat yang saya pernah jalankan bersama – sama dengan Majlis Tertinggi JPK Jasmine pada sekitar tahun 2011 yang lalu untuk memilih beberapa kekosongan bagi jawatan Sekretariat, iaitu pembantu kepada EXCO JPK. antara jawatan yang kosong bagi sekretariat pada masa itu seingat saya adalah seperti Sekretariat Akademik, Kepimpinan, Disiplin &  Keselamatan, Aduan & Kebajikan, Kreativiti & Inovasi, Publisiti & Multimedia, Perhubungan Dalaman, Perhubungan Luar & Antarabangsa, Agama & Kerohanian, Kesenian & Kebudayaan , Sukan & Rekreasi dan Keusahawanan.
Pengalaman sebagai Panel Penemu duga dalam sesi temu duga yang diadakan memang kalau diingat boleh me…