Minggu Mesra Mahasiswa @ Orientasi


Bila dah lama tak menulis ni, rasa kekok pula nak menulis. Biasa lah kot. Bila ada mood, baru boleh menulis di blog ni.

Untuk entry kali ini, penulis ingin mencoretkan tentang Minggu Suai Kenal di IPTA/IPTS seluruh negara yang kebanyakannya masih dalam proses menerima kehadiran penuntut baru. Apa pun namanya, program itu adalah untuk meraikan kedatangan pelajar baru ke kampus pengajian dan juga bagi memberi taklimat tentang perjalanan pengajian, peraturan di tempat pengajian dan tempat tinggal pelajar serta pelbagai maklumat lagi.

Teringat penulis akan kenangan ketika mula mendaftar masuk sebagai pelajar di Universiti Teknologi MARA (UiTM) Kampus Puncak Perdana pada 2010 yang lalu. Saya tak ada kawan yang masuk sekali masa tu. Memang lone ranger lah katakan. Seingat saya, masa masuk ke Kolej Kediaman Puncak Perdana tu, saya berkenalan dengan kawan dari Kedah dan negeri lain. Biasalah, sebab baru mula belajar.

Macam biasalah, bila masuk ke IPTA/IPTS, bila hari pendaftaran, ibu bapa antara yang sibuk nak hantar anak – anak masuk ke tempat pengajian. Dengan beg besar, bantal, fail – fail, baldi, teddy bear dan pelbagai keperluan lain memang antara perkara yang biasa dilihat bila nak masuk IPTA/IPTS. Sekarang ni rasanya tak ada dah yang bawa baldi bila nak masuk. Sebab semuanya ada dijual di kolej kediaman masing – masing. Seingat saya, dulu saya memang bawa baldi ke kolej bila nak daftar masuk. Beli kat kampung sebab harganya tak mahal sangat katanya.

Semua kenangan itu akan tersimpan kukuh dalam memori penulis.

Buat adik –adik yang baru nak masuk ke tempat pengajian masing – masing, nak pesan supaya aktifkan diri dalam kegiatan kokurikulum di kolej/ universiti. Selain tumpukan perhatian kepada pengajian masing – masing. Tak payah nak cinta monyet sangatlah. Takut tak ke mana jadinya nanti.

Jangan pula lupa untuk ke masjid atau surau nanti. Jangan hanya tahu belajar sahaja. Akhirat pun kena cari juga.

Sekian.

Selamat Datang Mahasiswa/i Baharu!

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Temuduga JPK: Suatu Catatan..

MPP: Tugas dan Harapan

Secebis Pengalaman, Secoret Kenangan