Teringat Masa Lalu....

Tempatku menuntut Ilmu dahulu...
Hari ini merupakan Hari pendaftaran pelajar lama bagi UiTM yang berjaya memperoleh Kolej Kediaman masing - masing. Pada 21 - 27 Februari 2015 yang lalu pula merupakan tarikh pendaftaran Pelajar Baru di UiTM.

Kalau nak diimbau kembali masa saya belajar di UiTM Kampus Puncak Perdana, Shah Alam hampir 4 tahun yang lalu, memang banyak kenangan pahit dan manis yang tersimpan kemas dalam diari hidupku. Tanggal 26 Jun 2010 merupakan tarikh keramat permulaan pengajian dan kehidupan di kampus bagi diriku. Maklumlah, hari pertama mendaftar masuk sebagai pelajar Ijazah Sarjana Muda Sains Pengajian Maklumat (Kepujian)(Pengurusan Rekod) di Fakulti Pengurusan Maklumat, UiTM Puncak Perdana.

Memang rasa keseorangan hari tu. Al maklumlah kita kan orang baru ditempat yang asing. Seminggu mengikuti Minggu Destini Siswa (MDS) di kampus bagi pelajar baru memberi peluang kepadaku untuk kenal mengenali kawan - kawan baru. Minggu pertama dan kedua di kampus memang susah sikit nak cari kawan sebab masing - masing tak kenal lagi. Bila dah masuk kelas, dah ok lah. Kawan - kawan pun dah kenal semuanya. Tak ada masalah sangatlah.

Kalau nak cerita tentang kenangan masa belajar dulu memang boleh buat buku dah. Banyak sangat cerita yang boleh dikongsikan kepada semua. Namun, biarlah cerita itu menjadi rahsia untuk ku simpan dalam lipatan sejarah sahaja.

Nak pesan sikit buat adik - adik yang baru masuk UiTM khususnya. Aktifkan dirimu dalam setiap aktiviti di kolej. Timba sebanyak mugkin pengalaman dalam persatuan, badan beruniform dan kelas. Jangan hanya jadi pelajar yang ingin belajar sahaja. Jangan jadikan hanya Kelas, bilik dan tempat makan sahaja yang menjadi tempat persinggahan. 

Sertailah persatuan di kampus. MPP, JPK, PMH dan pelbagai lagi persatuan yang boleh disertai dalam mengasah bakat kepimpinan dalam diri sendiri. Jangan lupa, waktu di kampus merupakan waktu yang berharga sebab banyak masa untuk diri sendiri. Gunakan sebaik mungkin untuk beribadah dan kenal mengenali dengan kawan - kawan lain, walaupun bukan sekelas dengan kita.

Akhir sekali, Selamat Menempuh Cabaran sebagai Pelajar di kampus masing - masing. Selamat Belajar kepada semua...

# Sekadar Berkongsi Pandangan.
# Selamat Menjadi Mahasiswa/wi.
# Aktifkan diri dalam Kokurikulum di kampus.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Temuduga JPK: Suatu Catatan..

MPP: Tugas dan Harapan

Secebis Pengalaman, Secoret Kenangan