Hudud Kelantan: Pandangan Peribadi II

Pelaksanaan Enakmen Kanun Jenayah Syariah II 1993 (Pindaan 2015) bagi negeri Kelantan nampaknya semakin panas dari hari ke hari. Kalau diamati dalam media massa, pelbagai jenis manusia yang memberikan pendapat dalam isu ini. Ada yang bersetuju, ada juga yang masih diam membisu dan tidak kurang juga terdapat mereka yang menentang habis habisan perkara ini. Semua ini boleh dibaca dalam media cetak dan media elektronik.

Kadang kala, bila membaca kenyataan atau post orang - orang tertentu sebagaimana yang disiarkan dalam surat khabar ataupun dalam laman sosial facebook masing - masing, banyak persoalan yang timbul yang pastinya memerlukan suatu jawapan yang terbaik bagi meleraikan kekusutan ini.

Bila ada orang yang menyatakan bahawa hukum hudud ini tidak sesuai untuk dilaksanakan di Malaysia kerana masyarakat majmuk. Soalnya, adakah perlu menunggu "masyarakat yang tidak majmuk" baru boleh dilaksanakan? Bila pula masanya?

Bila ada orang yang menyatakan bahawa hukum hudud ini tidak boleh dilaksanakan masa sekarang. Habis tu bila boleh dilaksanakan? Kerajaan Kelantan sudah lebih 20 tahun berusaha kearah pelaksanaan hukum ini dengan pelbagai seminar, ceramah kefahaman tentang hudud dilaksakan untuk rakyatnya bagi memberi faham akan undang - undang ini. Adakah perlu menunggu 20 tahun lagi untuk dilaksanakan hudud ini? Siapakah yang boleh memberi jaminan bahawa hukum ini akan dilaksanakan 10 tahun lagi? 

Kalaulah kerajaan boleh memberi kefahaman kepada rakyat berkenaan dengan pelaksanaan GST menerusi televisyen, radio, surat khabar dan sebagainya, maka tidak menjadi masalah rasanya untuk memberi kefahaman tentang keindahan Hudud melalui media massa. Nak seribu daya, tak nak seribu dalih.

Semoga Allah s.w.t memudahkan pelaksanaan Undang - Undang Hudud ini di negeri Kelantan dan memberikan hidayahNYA kepada umat Islam dan Bukan Islam di negara ini dalam memahami dan menerima Hudud. Sesungguhnya DIAlah yang Maha Mengetahui akan segala yang terbaik untuk hamba - hambanya.

# Jom Sokong Hudud.
# Sekadar Pandangan Peribadi.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Temuduga JPK: Suatu Catatan..

MPP: Tugas dan Harapan

Secebis Pengalaman, Secoret Kenangan